هایپرگلایسمی با مرگ ناشی از COVID-19 در افراد بدون دیابت مرتبط است

3دسامبر 2020- یک تیم  از محققان اسپانیایی گفتند: نتایج  و نرخ مرگ و میر ناشی از COVID-19 در بین افرادی که دارای سطح غیر طبیعی بالایی از قند خون هستند، فارغ از اینکه به دیابت مبتلا باشد یا خیر، بدتر است.

در این مطالعه بیش از 11000 نفر که وضعیتشان غیر بحرانی به حساب می آمد و در بیمارستان پذیرش شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس پرونده های این بیماران، از هر پنج نفر، یک نفر جان خود را از دست داده بود. محققان دریافتند که نرخ مرگ و میر در میان کسانی که بیشترین سطح قند خون را داشتند، بالاتر است. میزان مرگ و میر در بین افراد دیابتی یا غیر دیابتی تفاوتی نداشت.

محققان گفتند: این تحقیق به شواهد فزاینده ی مبنی بر ارتباط سطح بالای قند خون(هایپرگلایسمی)، با خطر بالاتر مرگ در میان افراد آلوده به ویروس کرونا، افزوده شد.

خطر مرگ ناشی از  COVID-19در میان کسانی که سطح قند خون غیرطبیعی داشتند، نسبت به کسانی که سطح قند خون آنها در یک حد نرمال تر بود، بیش از دو برابر بالاتر بود. سطح بالاتر قند خون همچنین احتمال نیاز به دستگاه ونتیلاتور و بستری در بخش مراقبت های ویژه را افزایش می دهد.

محققان هم اکنون از تیم های پزشکی خواسته اند که قند خون افراد مبتلا به COVID-19، را چه دیابت داشته باشند و چه نداشته باشند، غربالگری کنند.

دکتر Javier Carrasco ، هماهنگ کننده ی این مطالعه، از بیمارستان دانشگاه Juan Ramon Jimenez، گفت: غربالگری هایپرگلیسمی در بیماران بدون دیابت و درمان زود هنگام آن در مدیریت بیماران بستری شده به دلیل COVID-19 باید اجباری شود.

نباید از هایپرگلیسمی در هنگام پذیرش بیماران غافل شد، بلکه باید برای بهبود نتایج بیمارانکووید 19 چه به دیابت مبتلا باشند و چه نباشند، بموقع تشخیص داده شود و به طور مناسب درمان گردد.

این مطالعه در مجله Annals of Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/high-blood-sugar-levels-linked-to-covid-19-deaths-in-those-without-diabetes.html